Verbaasd

Vraag me niet waarom dit ineens bij me opkomt. 
Nou vooruit, kan een of ander vaag verhaal ophangen over dat de kronkels in mijn hoofd niet te volgen zijn. Maar ik kwam een post van een vriendin tegen die terugkeek op heftige periode in haar leven en zei dat uiteindelijk tijd alles beter maakt.

Dat zette mij aan het denken of ik uiteindelijk beter wordt door de diagnose die ik iets meer dan een jaar geleden kreeg en toen mijn wereld op zijn kop zette. Een antwoord op die vraag heb ik nog niet. Anders is mijn wereld in ieder geval wel.

Met dit verhaal wilde ik ook ergens anders heen. Want ik hoor vanuit mijn omgeving regelmatig de woorden / zinnen. “Ik heb respect / bewondering voor je hoe je het doet”. En nog steeds vind ik dat hele lieve, mooie woorden. En nog steeds snap ik ze niet goed. Want hoe zou ik het anders moeten doen? Wat hadden mensen dan verwacht hoe ik ermee om zou gaan?

Nee, ik laat mijn hoofd niet hangen. Heb ik een periode na die diagnose natuurlijk wel gedaan, en dat heb ik ook vooral weinig naar mijn omgeving laten zien. Naja, wel (tot zekere hoogte) naar mensen die echt heel dichtbij me staan. Maar oa collega’s zagen dat niet, tenzij er expliciet naar gevraagd werd. 
Had men verwacht dat ik het op zou geven? Of wat zit er echt achter die woorden? Inspireer ik onbewust mensen om zelf ook anders in het leven te gaan staan? Om dingen anders te zien of anders te doen?

Ik ben daar nog steeds een soort van verbaasd over.
Volgende keer dat iemand dat tegen me zegt misschien maar eens doorvragen naar wat ze dan bedoelen. 

Voel je overigens vrij om een reactie achter te laten en me te helpen snappen wat er dan precies respect / bewondering oproept. 

Reacties

  1. Ik denk dat je het antwoord zelf al een beetje gegeven hebt. Mensen kunnen zich nauwelijks een voorstelling maken van hoe zij om zouden gaan met een situatie die ver van hun dagelijkse wereld afstaat. en heel veel mensen denken dat zij "daar niet mee om kunnen gaan". Maar feitelijk weten ze dat helemaal niet. tot het moment dat..... probeer bij jezelf eens terug te kijken naar hoe jij reageerde op mensen die in zo'n soort situatie terecht zijn gekomen. Opa die kanker kreeg voor de 2e keer, ik toen ik iemand uit een auto te water haalde. Hoe reageerde jij toen? Was dat misschien ook zoiets als: dat zou ik niet kunnen? ik kreeg die reactie namelijk heel vaak terwijl ik zelf dacht: tsja, het is zoals het is, het gebeurde zoals het gebeurde.
    Maar vergeet ook vooral niet in jouw situatie dat je ook "gewoon" koppie had kunnen laten zakken en in een negatieve flow terecht had kunnen komen. ik denk dat je zelf voorbeelden genoeg ziet in je werk waar dat gebeurd. Dus ja, respect voor hoe je er mee omgaat, dat je niet je koppie laat hangen en dat je de kracht vindt om strijdlustig te zijn en je weg terug wil vinden. Trots op je. XXX

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Moestuin - Oogst en rare kruiden

Handen op je buik

Huddle buddy