Moestuin - deel 9

Wat ik een paar dagen terug al zei, ik heb wat nieuwe dingen gezaaid en dat lijkt heel voorzichtig te gaan kiemen al. Wel heel snel al, maar prima.

 De gezaaide rucola komt al heel voorzichtig op. Als ik goed kijk zie ik ook nog een kiempje iets links van die 2. En in het bakje eronder lijkt er ook wat op te komen, maar dat is nog wat slechter te zien.

De kropsla zie ik nog niet ontkiemen en bij de radijsjes twijfel ik. Mogelijk dat daar 1 kiempje net begonnen is. Maar die kon ik niet mooi op de foto zetten.

Verder bloeit de rucola nog steeds goed. En blijft toch ook op z'n gemakje nieuwe blaadjes maken, dus af en toe knip ik er nog wat af. Waarschijnlijk haal ik deze er wel uit als die kiempjes groot genoeg zijn.

Deze kropsla is ondertussen ook door aan het schieten, dus deze gaat vanavond de grond uit en wordt dan opgegeten naast gebakken aardappeltjes en een stukje vlees.

Het auberginetje blijft wat zielig klein. Maar eigenlijk is het ook gewoon te koud voor haar hier in Nederland. De aubergine in de keuken is nauwelijks veranderd tov de vorige blog. Mogelijk is het 4e blaadje net ietsjes groter nu.

De worteltjes en broccoli lijken toch wat te groeien. Hoewel die broccoli nog niet echt op een broccoli lijkt. Het lastige van die wortel is dat ik geen idee meer heb wanneer ik die ongeveer zou moeten oogsten. Ik zag wel dat er iets gebeurd onder de grond.

De kruiden even buiten gezet, het is zo goed als windstil, dus dat durfde ik nu wel aan. Dan krijgen ze toch wat meer licht en dergelijke dan vanachter een raam. De kleine turfbakjes dicht tegen elkaar aan gezet, in de hoop dat ze dan iets stabieler staan voor als het toch een beetje gaat waaien.

De dille lijkt toch te groeien. In het midden (iets links van het midden) 2 dille sprietjes op een kort stengeltje. De andere hebben denk ik een veel te lange stengel, dus ik vraag me af of die het uiteindelijk gaan redden. Ook al maken ze wel nieuwe blaadjes.

Links achterin de bieslook. Ik heb geen idee hoe bieslook groeit, maar hij wordt wat sprieteriger. Midden achterin basilicum, waar ik als ik heel goed kijk ik in het midden bij sommige een klein aanzetje zie voor nieuwe blaadjes. Dus dat is goed.
Rechts achter de peterselie. Die doet nog niets.
En voorin de 2 tijmpjes. Die veel kleiner zijn dan alle andere kiempjes, qua blaadjes ongeveer net zo klein als de kiempjes van de rucola. Alleen zijn deze al wel wat ouder en is de tijm toch ook bezig met het maken van blaadjes in het midden.
Hun bakje is groot genoeg voor nu, maar zo klein en iel als ze nu nog zijn, durf ik ze nog niet te verpotten. Ook al zou dat van de AH ondertussen wel moeten. De rij achter die 2 tijmpjes zijn niet ontkiemt. Dus dan weet ik ook gelijk weer waarom ik 6 tijmpjes gezaaid had, want ik wilde er 2 a 3 overhouden.

Eigenlijk zou volgens de AH ook binnen een paar dagen de bieslook en basilicum verpot moeten worden. Maar bij de basiclium wacht ik er nog wel even mee tot ze 4 blaadjes hebben. En dan verpot ik de bieslook ook wel mee.

Dat was het voor nu. Ik hou met een schuin oog de tafel en het weer in de gaten voor wanneer de kruiden weer veilig naar binnen moeten.



Reacties

Populaire posts van deze blog

Moestuin - Oogst en rare kruiden

Handen op je buik

Huddle buddy