Moestuin - deel 10

Ik moet toch eens originelere titels gaan verzinnen dan dit. Als dit een tijdje doorgaat wordt het bij 183 toch wel irritant en waarschijnlijk veel eerder al.

Maargoed. De eerste 10 (en een halve) delen zijn er nu. Laat ik proberen geen deel 11 te maken, maar eentje met een Moestuin - "leuke titel".

De rucola is goed gekiemd. In het bovenste bakje 2, en een kleintje, dus die gaat ook nog wel groeien. En in die onderste is de 2e volgens mij ook heel klein, maar op de foto niet herkenbaar. Dus dat wordt plek maken in mijn bakken.

De kropsla is met 1 kiempje heel voorzichtig begonnen. Midden onder kun je als je goed tuurt een klein groen stipje zien. Die heeft nog wel wat tijd nodig voor die naar de grote bak mag, en dat komt eigenlijk niet eens zo slecht uit.

De wortels moet ik misschien toch maar eens gaan oogsten. Het loof wordt nog steeds elke week een beetje voller. En de broccoli maakt ook nog steeds blaadjes bij, hoewel die de laatste week ineens wel harder is gaan groeien lijkt. Ben benieuwd of daar nog een broccoli uit gaat komen of niet.

De kropsla was hier vorige week al uitgegaan, dus nu ziet het er wat leeg uit. Maar die radijsjes vooraan zijn in een week tijd al net zo groot als die auberinge achterin in een paar maanden. Denk dat als de radijsjes klaar zijn, en de aubergine nog steeds zo'n sprietje is dat die er dan ook gewoon uit gaat. Dan kan er beter iets staan dat wel wilt groeien.

De zuiperd van het stel. De rucola eist gewoon elke dag een flinke plons water. Anders krijgt hij hangende kopjes. Maar wel leuk om te zien dat hij gewoon blaadjes blijft maken en ook heb ik al gevonden waar waarschijnlijk de zaadjes uiteindelijk komen te zitten. Als ik ruimte hou in de bakken, ga ik eens kijken of dat lukt om die er dan uit te pielen zelf.

Voorin bij de rucola, zitten nog een paar radijsjes. Er zouden er hier 4 zitten, ik denk dat de 4e helemaal aan de linkerkant zit nog. Maar dat gaan we vanzelf zien als die wat verder ontkiemt.

De kruiden heb ik afgelopen dagen af en toe eens buiten weer op de tafel gezet als het redelijk windstil was. Meestal zette ik ze in de zon buiten, en was de zon binnen 5 minuten weer weg. Maargoed, buiten krijgen ze toch wat andere signalen denk ik maar dan vanachter glas. Hoewel, planten die in een kas staan doen het ook prima.

De tijm blijft ielig, maar de linker is wel echt bezig met blaadjes bijmaken, wel inimini blaadjes.
De peterselie rechts achter doet nog steeds niet, jammer. Maar helaas ook volgens verwachting.
Midden achter de basilicum begint heel voorzichtig met het 3e blaadje vanuit het midden. Vraag me af of ik ze zo klein als ze zijn al moet verpotten, ding waar ze nu in zitten is natuurlijk ook maar heel klein.
Bieslook links achter beetje zelfde als basilicum behalve dat die geen blaadjes maakt. Maar qua verpotten en grootte van het potje heb ik dezelfde zorgen.

Bij de dille was er 1 plantje/zaailing die het niet gered had, die had net zo'n lange sliert als die 3 die over de rand hangen. Die was gisteren gaan schrompelen tot er nauwelijks nog wat van over was. Ik vrees dat hetzelfde gaat gebeuren met de 3 die nu nog hangen. Hoewel die toch wel groeien. Gelukkig zijn er nog 2 op korte stengeltjes waar ik wel vertrouwen in heb.

De aubergine binnen is nog steeds groter dan die buiten. En is bezig met zijn 4e blaadje. De kiemblaadjes zijn er lang geleden af afgevallen toen hij te lang buiten had gestaan. Wat dat betreft is het al heel wat dat deze nog leeft. Rustig laten groeien voorlopig maar. Maar ik gok niet dat het ooit zover gaat komen dat hij echt aubergines gaat maken.





Reacties

Populaire posts van deze blog

Moestuin - Oogst en rare kruiden

Handen op je buik

Huddle buddy