Moestuin - deel 8

Zo, ondertussen een weekje verder. Ik ben een weekendje weggeweest en voor mij was het erg lekker dat het dat weekend goed weer was. Voor de moestuin was dat wat minder.

De kropsla gaat nog steeds erg goed. Ik heb gisteren er een paar blaadjes aan de buitekant vanaf geknipt die door de shoarma heen gegaan zijn. Die smaakten prima.

Maar ze is ook begonnen met doorschieten, dit vind ik er toch wel uitzien als het begin van een bloem. Die andere heeft dat nog niet, dus deze gaat op korte termijn toch wel geoogst worden. Waarschijnlijk morgen of vrijdag.

De aubergine blijft een zieilg klein plantje in het hoekje van de kropsla. En hangt ook een beetje, waarschijnlijk door het warme weer, zonder extra water. Hopen dat die weer een beetje bijtrekt, en misschien zelf wat wil groeien als ik een van de twee kropsla's eruit haal.

De rucola doet het goed, maar ik weet niet of ik er nog echt veel van kan oogsten. Maar ik vind het wel grappig staan met al die bloemetjes. Dus voorlopig mag die nog wel even blijven staan. Ik heb ook nog niet echt nagedacht over wat ik ga zaaien enzo als ik weer bakken vrij heb. Dat wordt ook even googlen welke rassen en planten van de AH het prima doen in de zomer. Paprika en tomaat misschien maar doen, maargoed, eerst wat studie daarnaar doen.
De veldsla heb ik er eentje van geoogst, die ging samen met wat kropsla door de shoarma. De andere heeft ook te lijden gehad door de warmte. Maar ik denk dat ik die samen met de kropsla oogst komende week. Waarschijnlijk haal ik dan ook nog wel wat blaadjes van de rucola af.

Er lijkt wat meer loof op de wortels te komen, maar ik vind het lastig inschatten wanneer ze klaar zijn. Toch maar eens op het kaartje kijken en misschien voorzichtig maar eens spieken. Gevoel zegt dat ze nog wel een maandje mogen.
Broccoli lijkt wel wat te groeien, maar geen idee of het zo hoort. Hij staat nog niet in de weg.

De 2 tijmplantjes doen het nog steeds, gelukkig. Maar de 3 anderen (3 rechterbakjes) zijn alledrie niet eens opgekomen. Dus maargoed dat ik wat extra gezaaid had. Ik ga er in ieder geval niet meer vanuit dat die twee weken later dan die twee alsnog op gaan komen. Hoewel ik ze nog wel water geef.
Volgende week zou ik ze moeten verpotten volgens de AH. Maar ik vind ze er nog maar ielig uitzien, dus ik hoop dat ze deze week wat meer gaan groeien, en anders blijven ze maar even in dat potje staan, ik heb ook niet het gevoel dat ze nu te weinig ruimte hebben.

De basilicum hing bij thuiskomst wel een heel klein beetje, maar is ondertussen ook weer bijgetrokken. Gelukkig maar. Ook deze zou volgende week verpot moeten worden, maar elders las ik dat ze het best pas verpot kunnen worden als ze 4 blaadjes hebben, dus hopen dat ze dat volgende week hebben.

De peterselie was wat minder gelukkig met een weekendje geen water. Die hing vooral heel erg slap. Ik ben ze wel weer water gaan geven, maar ik geloof niet meer dat daar nog leven in zit. Dus mocht ik peterselie willen, dan zal ik toch langs het tuincentrum moeten voor zaadjes, want volgens mij heb ik die niet nog eens van de AH.

De bieslook doet het nog. Leek ook wat last te hebben gehad van het geen water, maar is ook weer bijgetrokken. Volgende week maar eens kijken of die verpot moet gaat worden.

De dille leeft nog. Dat is al meer dan ik vorige week had verwacht. Maar eens kijken of ze nu wat durven gaan groeien, nu ze wat meer in het licht staan en ik ze wat minder water geef.

En het aubergine plantje dat nog in de keuken staat. Die groeit, rustig aan, niet te snel. Maar toch. Hij groeit wel. Dus dat wordt ook een keer kijken wat ik daarmee ga doen. Aangezien hij best groot kan worden. Ik vrees dat het een grote pot kopen wordt, of hem wegdoen. Maar ik vind het wel erg leuk om te zien hoe de plantjes groeien. Dus het zal wel een grote pot worden. Als hij nog wat groter gegroeid is.






Reacties

Populaire posts van deze blog

Moestuin - Oogst en rare kruiden

Handen op je buik

Huddle buddy