Moestuin - deel 6

Zoals gisteren al aangekondigd. Weer snel een nieuwe update om een beetje bij te raken met hoe de moestuin het doet.
Deze foto's zijn gemaakt in de laatste paar dagen van mei.
 
 De kropsla is in korte tijd flink gegroeid. Het verdrukt elkaar nog niet, maar ik zit te overwegen de rechtsachter eruit te halen en alvast op te eten. Zodat die andere 2 iets meer ruimte hebben.
 
En hoe verbazend, er lijkt toch nog enig leven in de aubergine te zitten. Voorlopig laat ik die maar zitten. Hij is nog zo klein dat hij niet in de weg zit voor de kropsla nog.
 
Ook de rucola en de veldsla groeien gestaag door. Hoewel ik dat bij de rucola beter zichtbaar vind dan bij de veldsla. De veldsla schijnt ook meer een najaarsplant te zijn dan zo lekker in mei/juni. Maar ach. We gaan wel zien hoever die komt. De rucola moet ik denk ik toch langzaam maar eens wat blaadjes van gaan oogsten.

De broccoli heeft er een blaadje bij, maar verder zie ik daar niet veel gebeuren nog. Heb wel ergens gelezen dat broccoli een erg lastige om te houden is, omdat die heel snel doorschiet. En je dan dus alleen maar sprieten krijgt. Maargoed. We gaan het zien.
Bij de wortels zie ik het groen wat groeien. Ik heb even wat gekeken of ik onder de grond wat zag, voorzichtig. Maar ik zag nog niets, maar wilde ook niet verder graven om het niet te beschadigen.

De tijm is heel voorzichtig opgekomen. En ik heb een verstekeling. De lange spriet lijkt van de dille te zijn. Hoe die daar terecht is gekomen weet ik ook niet. Maar die verpotten we wel naar de pot met dille als ik alles tegelijk verpot. De andere tijmplantjes lijken het nog niet echt te willen doen. Maar daarom had ik er ook wat meer gezaaid, want ik rekende er al op dat niet alles het zou overleven.

De biesloook is in een week tijd lekker aan het ontkiemen en opkomen. Mag nog wel wat bij voor een volle bos bieslook straks.

De peterselie is nu met 1 sprietje omhoog aan het werken. Die kwam de dag voor de foto ineens omhoog, dus ik verwacht dat daar nog wel wat bijkomt.

De dille doet het erg goed. Helemaal links is een plantje vergeten dat het handiger was om het zaadje niet mee te nemen. Ik heb geprobeerd of ik het zaadje eraf kon halen, maar dat zat goed vast. En de verstekeling lijkt wel heel erg op deze sprietjes, dus daarom ga ik er maar vanuit dat het een dille zaadje is die uit het zakje geglipt is en naar de tijm is gesprongen.

De basilicum is ook goed aan het opkomen. Ik vind zo'n bos basilicum er ook wel mooi uitzien, dus ik hoop dat ik over een tijdje ook zo'n bos heb.
 
 
En ik had nog een aubergine plantje in de keuken laten staan, aangezien ik daar op balkon geen ruimte voor had. Zeker nadat ik gelezen had dat aubergine het te koud vind in Nederland heb ik besloten deze maar zo lang mogelijk binnen te laten staan en wel te zien waar het schip strand. Hij doet het dus. Na een tijdje stilstand door witte blaadjes heeft deze toch ook weer het licht gezien lijkt het.

Morgen een update met actuele foto's.

 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Moestuin - Oogst en rare kruiden

Handen op je buik

Huddle buddy