Huddle buddy

Zoals je weet doe ik dit jaar de 365 dagen succesvol opleiding. En anders bij deze. Een opleiding / jaarprogramma voor persoonlijke ontwikkeling. Hun doel is om Nederland het gelukkigste land van de wereld te maken. En wat ze bij hun copyright altijd zeggen “deel het vooral”.

Dus daarom dit blog. Afgelopen weekend een seminar weekend gehad van 365 en daarbij weer veel aangestipt. Maar het ging ook over de huddle buddy. Wat voor een buddy? Een huddle buddy.

Wat is een huddle buddy? 
Wat het precies is vind ik lastig uit te leggen. Wat het idee erachter, het doel is, is makkelijker. Gewoon beginnen bij het begin hoe het er in de praktijk uitziet is het makkelijkst, dus daar gaan we. 

Je belt je hubby op vaste momenten, sommigen geven er de voorkeur aan dat elke dag te doen, maar elke week mag ook. Minder vaak dan 1x per week is niet aan te raden. En het is niet de bedoeling dat het een lang gesprek wordt. Sterker nog, het moet juist een kort gesprek zijn. 2a3 minuten en niet langer. 
Maar wat bespreek je dan in die korte tijd. Je stelt elkaar 2 vragen:
- Wat heb je gedaan?
- Wat ga je doen?
Stel je hebt afgesproken om elkaar elke dag te bellen, dan gaat het dus ook puur over die 24 uur die geweest zijn bij de eerste vraag. En de 24 uur die gaan komen bij de 2e vraag.

Want je gaat niet 3 of 4x dan tegen je buddy zeggen “nee heb ik niet gedaan, niet aan toegekomen”, of welke smoes je ook verzint. Dus zo’n huddle buddy werkt als stok achter de deur en zorgt dat je in beweging komt. 

Toen dat zondag bij mij geintroduceerd werd dacht ik eerst “oh help”, maar daarna werd nog gezegd dat het ook hele kleine stapjes mogen zijn. Ook een stapje als bijvoorbeeld “een telefoonnummer opzoeken”. En voor de huddle erna “bellen om een afspraak te maken”. 

Dus stel je wilt gaan sporten om fitter te worden. Dan kun je dat best een tijdje uitstellen, door te zeggen “kijken waar er sportscholen zijn”. “Sportkleren kopen”. “Er eens langsrijden”. Maar uiteindelijk zul je toch daar een keer naar binnen moeten om een afspraak te maken voor een intake. Of om voor het eerst echt te gaan sporten. 

365 gebruikt dit ook om die reden, naja niet perse om fitter te worden, maar wel om je vooruit te helpen. Om te zorgen dat je stapjes zet naar je dromen toe. Want wij als mensheid zijn heel goed in onszelf klein maken en geloven dat we dat niet kunnen. Maar we mogen best wat meer Pipi Langkous in ons hebben. Je hebt het nog nooit gedaan, dus wie zegt je dat je dat niet kunt? Vroeger kon je ook niet lopen... en kijk nu eens. Nu loop, ren, dans en spring je. 

Mijn droom is om mensen vooruit te helpen. Ze te helpen om gelukkiger te leven. 
En daarvoor heb ik ook goed voor mezelf te zorgen. Van een dokter die zelf rookt neem je tenslotte het advies te stoppen met roken ook niet aan. Dus waarom zou ik mensen vooruit kunnen helpen als ik niet ook mezelf vooruit help. 

Ik heb met mijn buddy afgesproken elkaar 2x in de week te bellen. Op vrijdag en zondagavond. Vrijdag, voor wat we voor het weekend gaan doen. En op zondag voor wat we op het werk gaan doen. Of ook wat we prive gaan doen. Net wat op dat moment het goede stapje is om te zetten. 

De komende tijd ga ik ervaren hoe het is om zo’n stok achter de deur te hebben. Mijn droom op lange termijn weten jullie, op korte termijn is het doel om weer eens wat fitter te worden en mijn energie te stabiilseren. Ik zal jullie op de hoogte houden hoe het huddlen me bevalt. Maar voel je vooral vrij om een buddy te zoeken en het ook zelf te ervaren.

Laatste tip. Zoek als buddy niet je partner, maar iemand die net wat verder weg staat. Je wilt niet tegenover je partner elke dag verantwoording af moeten leggen. En zoek iemand die een beetje op je lijkt qua karakter, interesses en kernwaarden. 

Doe je mee?

Reacties

Populaire posts van deze blog

Moestuin - Oogst en rare kruiden

Handen op je buik