De moestuin gaat als een speer

Ongeveer anderhalve week geleden de moestuin van de AH gezaaid, dus ik verwachtte de eerste week niet heel veel. De meeste zaden ontkiemen binnen 2 weken, dus ik verwachtte de eerste voorzichtige ontkiemers na ongeveer een week.
Maar blijkbaar zijn ze erg tevreden met hun plekje in de zon achter de schuifpui. Want na een paar dagen kwamen de eerste sprietjes al tevoorschijn.

De tuinkers heeft erg veel moeite om door het zaaimatje heen te groeien, dus het matje komt omhoog, waar de wortels enzo braaf naar beneden groeien, lukt het de blaadjes niet om zich los te breken uit het zaaimatje. Heel voorzichtig lieten andere zaadjes ook langzaam zien te gaan ontkiemen. 

En zo zag het 5 dagen na het zaaien eruit. Groeide al best aardig. Bij de tuinkers vooraan had ik de blaadjes maar bevrijd van het matje door het matje voorzichtig eerst nat te maken en daarna eraf te peuteren. Hetzelfde heb ik gedaan bij de rucola die op de 3e rij staat. En bij de andijvie schuin achter de tuinkers. Dus ik hoop dat het niet voor alles zo gaat dat het matje te sterk voor de plantjes blijkt te zijn. We gaan het zien, dan doen we gewoon wat meer reddingsoperaties.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Moestuin - Oogst en rare kruiden

Handen op je buik

Huddle buddy