Doorgeschoten sla en teveel regen

De moestuin heeft te lijden onder het feit dat ik werk.
En onder het veel te warme weer, en nu onder het natte weer.

Bij dat hele warme weer vind ik het niet lekker in de zon, dus blijf ik binnen.
En nu staat het balkon blank, dus kan ik ook niet zoveel.
Dus... dat levert doorgeschoten sla op.

En het lastige met deze regen is dat het balkon dan blank staat en de potten dus in een laag water. Maar hoeveel nemen ze daarvan op? Hoeveel water moet ik geven?

 De basilicum in de vensterbank doet het in ieder geval prima. Die mag als het zonnig en niet te koud is soms even naar buiten, maar dat is de laatste maand niet heel veel geweest. Ik heb er nog niet van geoogst, maar dat kan nooit lang meer duren.

Fijne bieslook, dus deze lijkt het op zich prima te doen. Geen idee overigens wanneer ik die moet oogsten. Maar ik denk dat die ondertussen wel geoogst kan worden. Maar ik denk niet dat deze dan net als basilcum gewoon weer verder groeit.

De dille blijft een mislukking. Het groeit ook niet echt meer, dus ik gok dat ik hem/haar er binnenkort maar eens uithaal. Helaas. Volgend jaar een nieuwe poging.

Vorige maand had ik de kropsla al laten zien, en toen dacht ik nog, die mag nog wel even. En dat heb ik net iets te lang gedacht. Ik zag wel dat ze aan het doorschieten was daarna, maar had toen geen tijd om ze op te eten. En toen ik die tijd wel had, was ze ongeveer dit formaat. Dus ik laat haar maar gewoon groeien en doen nu, ben ook wel nieuwsgierig waar het op uitdraait.

De andere rucola is ook doorgeschoten. Ik heb nog geprobeerd aan het begin om ze te toppen in de hoop dat ze dan zijwaartse blaadjes zou gaan maken, maar helaas. Ze moet er gewoon uit, maar daar heb ik de tijd nog niet voor genomen. Deels door werk, en deels door slecht weer op het moment dat ik thuis ben.

Dat is de rucola (wat ervan over is) die als eerste begon met doorschieten. Dus hier ga ik de zaadjes van oogsten. Deels heb ik dat al gedaan toen het wel even een keer zonnig was. Maar daarna begon het alleen maar weer te waaien en was nog niet alles rijp genoeg dacht ik om te oogsten. Hopen dat ik deze week even een moment vind om de rest van de zaden eruit te halen en dan de bakken op te schonen.

De aubergine is wel gaan groeien, maar daar is ook alles mee gezegd. Bloemetjes heb ik niet gezien en ook de blaadjes zien er niet echt ideaal uit. Ik twijfel nog of ik haar laat staan en wel zie of ze de winter overleeft, of dat ik haar er toch uithaal.

En als laatste had ik nog woreltjes gezaaid. Ze zijn voor de helft opgekomen ongeveer. Maar hier gelijk van die bruine plekjes in de blaadjes, dus moeten maar zien hoe dit loopt. Ik zie het begin van het worteltje ook zitten, maar dat is donker ipv mooi oranje. Maar ze zijn ook nog wel erg jong, dus we laten ze nog even verder groeien.

Binnenkort als ik tijd heb wil ik de rucola opruimen. En ik denk dat ik toch de aubergine weghaal en daar nog wat veldsla zaai, hoewel ik nog wel op vakantie ga, dus dan kan ik er weinig mee. Misschien moet ik die veldsla maar vergeten dit jaar. In oktober ga ik in ieder geval knoflookteentjes planten en ik ben benieuwd hoe dat gaat worden.







Reacties

Populaire posts van deze blog

Moestuin - Oogst en rare kruiden

Handen op je buik

Huddle buddy